Ötórai tea, „hatórai” kávé?

Sokan vallják, hogy késő délután már nem szabad kávézni, mert nem bírunk elaludni. Egy svájci-német tanulmány ennek járt utána, van-e tudományos alapja.
Valóban nem szabad kávézni késő délután?

Körülbelül 17 órára tehető az az időpont, ami után az emberek nagy része úgy dönt, hogy már nem iszik semmi koffeintartalmút – feltéve, ha éjszaka ki akarja pihenni magát. Valóban ébren tart bennünket a koffein, befolyásolja alvásunkat vagy ez csak egy „városi legenda”?

A tesztalanyok egyik felének napi két koffeintablettát kellett bevenni, a másik fele ugyanígy kétszer, placebót kapott. Mindkét esetben egyaránt ugyanolyan mélyen aludtak az alanyok, tehát gyakorlatilag nem befolyásolta a koffein az éberséget és a pihenést. Akkor mégis, miért mondjuk, hogy a koffein ébren tart? A megoldást az agyban kell keresni. A szürkeállományt valóban növeli, valamint az agyi idegsejteket is, de ez időleges. Amilyen gyorsan felpörget, olyan gyorsan ki is megy a hatása a kávénak vagy a koffeinnek. A mindennapi koffeinfogyasztás megváltoztatja a kognitív hardvereinket, de ennek vizsgálatára egy másik tanulmányt kellene készíteni.

Az, hogy ki mennyire tud (vagy nem tud ) aludni a koffeintől egyénileg is változó lehet. Mondhatnánk, hogy ennek is a genetika az oka. Az adenozin-receptoroktól függ, hogy egyes embereknél hogyan hat a koffein, mennyire zavarja az alvásukat. Van egy tolerancia a koffeinnel szemben, amit ha átlép, nem fog tudni kielégítően aludni. Azt viszont elmondhatjuk, hogy egy rendszeres kávéfogyasztónak kevésbé vannak alvási panaszai a kávétól, mint annak, aki csak alkalomadtán iszik.

Általában azért iszunk koffeintartalmú italokat – legyen az kávé, tea vagy energiaital -, hogy növeljük a testi vagy a szellemi hatékonyságot. Egy bizonyos mennyiségű kávét – egy-két erősebb vagy két-három gyengébb adag – nem tiltott. Általában a koffein lebomlásának felezési ideje - az az időtartam, ami alatt a testünk a koffein 50 százalékát kiüríti – körülbelül 3-6 óra.

A koffein elősegíti a gyomorsavtermelést a belekben, ezért serkenti az emésztést is. Akinek viszont érzékeny a gyomra, jobb, ha óvatos a kávéfogyasztással.

Egy csésze kávéban 50-130 milligramm koffein van. Egy feketeteában 20-30 milligramm. Az energiaitalokban 80 milligramm körüli. Az energiaital-fogyasztás jelenleg nagyon menő és nagy dózisú koffeint tartalmaznak, de csökkent reakciókészséghez vezetnek. Például autóvezetésnél ezt figyelembe kell venni.

Az is befolyásolhatja a koffein hatását, hogy szedünk-e valamilyen gyógyszert. Például az antidepresszáns gyógyszerek, a reumás panaszokra javallt gyógyszerek hatása megváltozhat a koffein jelenlétében. Ilyen esetben mindenképp kérjük ki kezelőorvosunk tanácsát.

Kapcsolódó cikkek

Mi a pármai sonka titka?

Mi a pármai sonka titka?

Az igazi pármai sonka egészen pontosan Langhirano-ban készül.

Smoothie receptek

Néhány egyszerű smoothie recept

A smoothie nagyon egészséges, hiszen tele van értékes vitaminokkal és ásványi anyagokkal.